Quan aquells joves
somiadors que eren els modernistes s’aplegaven a Sitges, en alguna d’aquelles festes que es perllongava en
la nit, una de les atraccions essencials era el teatre. De sobte el xivarri s’apaivagava, els versos s’aturaven i l’escena s’obria. Una peça d’Ibsen, amb uns joves burgesos que es revoltaven contra el
món a la recerca dels estels, era el millor que
podia passar en aquelles festes. Per això els
modernistes s’afanyaren a escriure teatre,
perquè
allò era l’art: l’angoixa burgesa feta obra. L’artista que vol ser-ho en una auca de Rusiñol o les notes de música d’Enric Morera acompanyant La
fada de Massó i
Torrens. Els dies en què els noucentistes oblidarien de
conrear el teatre encara no havien arribat. En aquell moment el somni modernista, representat en aquella festa a Sitges que s’allargassava
en la nit, encara durava.
Com
una obra de teatre, com un teló que s’obri
i anuncia somnis d’art.
L’escena catalana va viure durant el període modernista uns moments
importants de renovació i d’adaptació als diferents postulats estètics
europeus. Així, es pot dir que la dialèctica creada a finals del segle XIX, al
voltant de la tendència que havia de regir els escenaris europeus va ser
traslladada a l’àmbit català. Per aquesta raó es distingeixen dues línies ben diferenciades:
el teatre regeneracionista, també
anomenat naturalista o ibsenià, i el teatre simbolista, esteticista o maeterlinckià. Els autors
catalans es van sentir atrets per aquest gènere, el qual van conrear amb peces
de major o menor qualitat. El màxim representant del teatre d’idees va ser Ignasi Iglésias, mentre que en el
teatre simbolista es van inserir les figures d’Adrià Gual i Santiago
Rusiñol.
En últim lloc, cal destacar els diferents avenços que es produïren en
el camp de la dramatúrgia. L’evolució de l’escenografia, la importància i l’exigència
de la crítica teatral, així com la creació d’espais per poder representar
aquelles experiències dramàtiques feren avançar aquest gènere d’una manera
extraordinària. Dissortadament, tots aquests esforços, junt a d’altres
posteriors, no van poder atorgar-li l’estabilitat necessària per tal que el
teatre pogués inserir-se com un element més en una societat normalitzada i
moderna.
Usau els documents pertinents
del repositori:
-
Resum de literatura Segle XIX
- Cronologia literatura
catalana XIX-XX- 5. El modernisme català. Poesia, teatre, narrativa
- El teatre modernista, per Enric Gallén
- El teatre modernista. Santiago Rusiñol
- Santiago Rusiñol, per Margarida Casacuberta
- L'alegria que passa, de Santiago Rusiñol, per Montserrat Corrius et alii
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada